YÖNERGE
YÖNERGE
T.C DÜZCE
ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL
ARAŞTIRMA PROJELERİ (DÜBAP) DESTEKLEME YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM AMAÇ, KAPSAM VE DAYANAK Amaç
ve Kapsam Madde 1- Bu yönerge, Düzce Üniversitesi
öğretim üyeleri ve doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik eğitimini
tamamlamış araştırmacılar tarafından yürütülecek olan Bireysel Araştırma
Projeleri, Sanayi İşbirliği Destek Projeleri, Bölgesel Kalkınma Destek
Projeleri, Hızlı Destek Projeleri, Lisansüstü Öğrenim Tez Projeleri, Patent
Destek Projeleri, Bilimsel Etkinlik Destek Projeleri Araştırma ve diğer
projelerin seçimi, izlenmesi, sonuçlandırılması ve bunlara ilişkin hizmetlerin
yürütülmesi ve kamuoyuna duyurulması ile ilgili konularda uygulama usul ve
esasları düzenler.
Dayanak
Madde 2- Bu Yönerge, 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 4684 sayılı Kanunla değişik 58. Maddesi uyarınca ve 26
Kasım 2016 tarih ve 29900 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan “Yükseköğretim
Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik” ve 2009 yılı
Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’na bağlı (E) işaretli cetvelin 71. Maddesi hükmü
gereğince 14 Ocak 2009 tarihinde yayınlanan “Yüksek Öğretim Kurumları
Bütçelerinde Bilimsel Araştırma Projeleri için Tefrik Edilen Ödeneklerin Özel
Hesaba Aktarılarak Kullanımı, Muhasebeleştirilmesi ile Özel Hesabın İşleyişine
İlişkin Esas ve Usuller” esas alınarak düzenlenmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM TANIMLAR
Madde 3- Bu yönergede geçen tanımlar
aşağıda belirtilmiştir.
(1) Üniversite:
Düzce
Üniversitesidir. (2) Üst
Yönetici: Düzce
Üniversitesi Rektörüdür. (3) Bilimsel
Araştırma Projesi:
Amacı, kapsamı, süresi, bütçesi, özel şartları, sağlanacak ayni ve/veya nakdi
destek miktarları protokol ile belirlenmiş, tamamlandığında sonuçları ile
alanında bilime evrensel veya ulusal ölçülerde katkı yapması, ülkenin
teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı sağlaması beklenen
bilimsel içerikli, üniversite içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası
kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla da yapılabilecek projeler ile bilim
insanı yetiştirme ve araştırma alt yapısı kurma ve geliştirme projeleridir. (4) Bilimsel
Araştırma Projeleri Komisyonu (DÜBAP): Bilimsel araştırma projelerinin değerlendirilmesi,
kabulü, desteklenmesi, teşvik ve koordine edilmesi, yükseköğretim kurumu
araştırma performansının artırılması için tedbirler alınması ile araştırma
performansının ölçülmesi, değerlendirilmesi ve araştırma politikalarının belirlenmesiyle
ilgili faaliyetlerin yürütülmesi ve üst yöneticinin bilimsel araştırmalarla
ilgili olarak vereceği diğer görevleri yürütmek amacıyla oluşturulan
komisyondur. (5) DÜBAP
Komisyonu Başkanı: Komisyona
yükseköğretim kurumu adına başkanlık etmekten ve komisyon faaliyetlerinin
yürütülmesinden sorumlu, üst yönetici tarafından öğretim üyeleri arasından
görevlendirilen ve üst yöneticiye karşı sorumlu kişidir. (6) Proje
Yürütücüsü:
Projeyi teklif eden, hazırlanmasından ve yürütülmesinden sorumlu olan, projenin
bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki her türlü sorumluluğunu taşıyan, Düzce
Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik
eğitimini tamamlamış olan araştırmacılardır. (7) Araştırmacı: Bilimsel araştırma
projesinin yürütülebilmesi için proje yöneticisi tarafından proje
ekibinde gösterilen projenin bilimsel ve teknik sorumluluğuna katılarak görev
alan, öğretim elemanları, proje konusu ile ilgili lisans ve lisansüstü öğrenim
görmekte olan öğrencileri veya eğitimlerini tamamlamış uzmanlığı nedeni ile
projede görev verilen kişileri, kesin raporda ve/veya diğer yayınlarda yazarlar
arasında adı geçebilecek olan yürütücü dışındaki araştırmacılardır. (8) DÜBAP
Koordinasyon Birimi: İlgili
kanun ve yönetmelikler uyarınca bu Yönergenin 1. maddesinde belirtilen
hizmetlerin yerine getirilebilmesi amacıyla bilimsel araştırma projelerinin
değerlendirilmesi, kabulü ve izlenmesi ile ilgili sekreteryanın yürütülmesi,
bütçe ödeneklerinin özel hesaba aktarılması ve özel hesaba ilişkin iş ve
işlemlerin yürütülmesi ve koordine edilmesi, yükseköğretim kurumu
araştırmacıların görev aldığı ulusal ve uluslararası organizasyonlarca
desteklenen projelerin ilgili mevzuatla belirlenen süreçlerinin yürütülmesi,
izlenmesi. teşvik ve koordine edilmesi, yükseköğretim kurumu araştırma
performansının ölçülmesi, değerlendirilmesi ve araştırma politikasının
belirlenmesi ile ilgili faaliyetlerin yürütülmesi ve üst yöneticinin bilimsel
araştırma projeleri ile ilgili olarak vereceği diğer görevleri ilgili
birimlerle koordine halinde yürütmekle sorumlu Rektörlüğe bağlı olarak kurulan
birimdir. (9) DÜBAP
Koordinasyon Birimi Koordinatörü: DÜBAP
Koordinasyon Biriminin faaliyetlerinin yükseköğretim kurumu adına yürütülmesinden
sorumlu, Üst Yönetici tarafından belirlenen ve Üst Yöneticiye karşı sorumlu kişidir. (10)
İlgili Birim: Fakülte, Enstitü, Yüksekokullar veya
Meslek Yüksekokulları ifade eder. (11)
Raportör: Projenin başlangıcından sonuçlandırmasına kadar geçen
sürede projeyi değerlendirmekle görevlendirilen DÜBAP komisyonu üyesidir. (12)
Uzman: Yükseköğretim Kurumu içinden veya
dışından, bilimsel araştırma projesi alanında uzman ve en az doktora derecesine
sahip hakemdir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ORGANLAR, GÖREV, YETKİ VE
SORUMLULUKLAR
DÜBAP Komisyonu Madde 4- Üst Yönetici tarafından
görevlendirilen bir komisyon başkanının başkanlığında Senatonun önerisiyle üst
yönetici tarafından görevlendirilen, en az yedi en çok on bir öğretim üyesinden
oluşan bir komisyon kurulur. Komisyon üyeleri, yükseköğretim kurumunda var olan
bilim dalları arasında denge gözetilmek suretiyle dört yıl için
görevlendirilir. Görev süresi biten başkan ve komisyon üyesi aynı usulle
yeniden görevlendirilebilir. Komisyon başkanı ve üyelerinin görev, yetki ve
sorumluluklarını yerine getirmediklerinin tespit edilmesi halinde,
görevlendirilmelerinde izlenen usule uygun olarak üst yönetici tarafından görev
süreleri dolmadan görevleri sonlandırılabilir.
Komisyonun Görev, Yetki ve
Sorumlulukları Madde 5- Komisyon aşağıdaki görevleri
yerine getirir: (1)
Proje
başvuru takvimini hazırlayarak duyurur. (2)
Projelerle
ilgili başvuru, raporlama vb. formları hazırlayarak araştırmacılara duyurur. (3)
Her
yıl, projeler için sağlanacak destek limitlerini belirler ve duyurur. (4)
Desteklenmesine
karar verilen projeler için ayrıntıların belirtildiği bir sözleşme protokolü
hazırlar, protokol proje yürütücüsü ile Üst Yönetici arasında imzalanır. (5)
Proje
başvurularını ön incelemeden geçirir. Gerekli gördüğü proje önerilerini
hakemlere gönderir ve gelen raporları değerlendirerek projenin desteklenip desteklenmeyeceğine
karar verir. (6)
Tez
projelerini değerlendirerek doğrudan karara bağlar, gerekli gördüğü tez projesi
önerilerini ilgili enstitü müdürlüğüne veya Tıp Fakültesi Dekanlığına gönderir
ve gelen raporları değerlendirir. (7)
Yürütülmekte
olan projelerin proje yürütücülerinden altı ayda bir alınan ve projelerin
ilgili dönemini kapsayan ara raporları değerlendirir. (8)
Proje yürütücülerinden gelen ek süre, ek bütçe
ve diğer talepleri değerlendirerek, karara bağlar. (9) Protokol ve yönerge maddelerine aykırı durumlarda gerekli yaptırımları belirler ve Rektörlüğe iletir. (10) DÜBAP Komisyonu her yılın sonunda, bir önceki yılın raporunu ve bir sonraki yılda esas alınacak öncelikli araştırma alanları için her dal ile ilgili “Araştırma Projelerinin Seçiminde Dikkate Alınacak İlkeler” ile birlikte, Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Yüksek Öğretim Kurulu, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu ve Bilim Teknoloji ve Yenilik Kurulu tarafından açıklanan hedefleri ve bilim politikalarını da dikkate alarak öncelikli alanları ve proje değerlendirme kriterlerini belirler, Üniversite Senatosuna sunar. Öncelikli alanlar ve proje değerlendirme kriterleri Senato tarafından kesinleştirilir. (11)
Her
takvim yılı sonunda desteklenen, incelemeye alınan, devam eden ve tamamlanan
projeler hakkında Rektörlüğe rapor sunar. (12)
Düzce
Üniversitesi’nde üretilen bilimsel araştırma projelerinin kayıt altına
alınmasını sağlar. (13)
Projeler
için gerekli olan mal ve hizmet alımlarını yönlendirir. (14)
Düzce
Üniversitesi’nde Araştırma Altyapısı Envanterini oluşturur. Düzce
Üniversitesi’nin araştırma, deneysel geliştirme, test/analiz çalışmalarına
yönelik kullanılan makine, teçhizat, sistem, cihaz birikiminin veri tabanını
oluşturarak ve güncelleyerek Düzce Üniversitesi araştırma altyapısının daha
verimli kullanılmasına ve değerlendirilmesine olanak sağlar. (15)
Düzce
Üniversitesi Araştırma Altyapısı Envanteri kapsamında gerçekleştirilebilecek
ortak projelerin oluşturulmasına katkı ve olanak sağlar. Düzce Üniversitesinin
birimlerindeki araştırma altyapısına ait cihaz ve donanımın projelerde kullanılabilmesi
için ilgili birimlerden izin istenir. (16)
Düzce
Üniversitesi Araştırma proje kapasitesinin gelişimini sağlamak için
bilgilendirme ve eğitim seminerleri vb. faaliyetleri düzenler. (17)
Komisyon
bu görevleri yaparken Üst Yöneticinin onayı ile alt komisyonlar kurarak belli konularda
görevlendirebilir. (18)
Üst
Yöneticinin verdiği diğer görevleri yerine getirir.
DÜBAP
Koordinasyon Birimi Koordinatörü Madde 6- DÜBAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü,
birimin faaliyetlerinin Üniversite adına yürütülmesinden sorumlu, Üst Yönetici
tarafından belirlenen ve Üst Yöneticiye karşı sorumlu kişidir.
Koordinatörün
Görevleri: Madde 7- Koordinatör, Koordinasyon Biriminde
çalışanlarla birlikte aşağıdaki görevleri yerine getirir: (1)
DÜBAP
Biriminin program ve faaliyetlerini yönerge ve komisyon kararları doğrultusunda
düzenlemek ve yürütmek. (2)
Projelerle
ilgili duyuruları hazırlamak ve yazışmaları yapmak. (3)
Komisyon
toplantıları için gündem hazırlamak. (4)
Birim
ve komisyon faaliyetlerinde iletişim ve koordinasyonu sağlamak. (5)
Üst
Yöneticiye, komisyon ve birim çalışmaları hakkında dönemsel yazılı raporlar
sunmak. komisyon ve birim çalışmaları
hakkında dönemsel yazılı raporlar sunmak. (6)
Proje
satın alma işlemleri ile ilgili olarak gerçekleştirme görevlisi atamak. (7)
Başvuru
dönemlerinin sonunda projelere alanlarına göre Raportör atamak.
Toplantı Madde 8- (1)
DÜBAP
Komisyonu, ilan edilen takvimde belirtilen zamanlarda (en az her iki ayda bir) DÜBAP
Komisyon Başkanın başkanlığında gündemli olarak toplanır. Gerekli görülen
hallerde ek toplantılar yapılabilir. (2)
DÜBAP
Komisyonu, salt çoğunlukla toplanır ve kararlar açık oylama ve oy çokluğu ile
alınır. Oyların eşit olması halinde, komisyon başkanının kullandığı oy
belirleyicidir. (3)
Üyeler
toplantılara katılmakla yükümlüdürler. Komisyon toplantılarına yasal bir
mazereti olmaksızın bir yıl içerisinde 2 kez katılmayan üyenin görevi
kendiliğinden sona ermiş sayılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJE
TÜRLERİ Madde 9- DÜBAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen proje türleri aşağıda listelenmiştir. (1) Bireysel araştırma projeleri: Düzce Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış araştırmacıların kişisel veya disiplinler arası bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerini içeren projelerdir. Bilimsel Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında; tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime evrensel veya ulusal ölçülerde katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına bilimsel araştırma yoluyla katkı sağlaması beklenen, Düzce Üniversitesi içi ve/veya dışı veya uluslararası kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla da yapılabilecek, alanında sanata ve kültüre yerel, ulusal ve evrensel ölçülerde katkı yapması beklenen bilimsel araştırma projeleri değerlendirmeye alınır. Üniversitenin ve/veya ülkenin öncelikli araştırma alanlarına ilişkin en az iki disiplin içeren çok disiplinli bilimsel araştırma projelerine öncelik verilir. Düzce Üniversitesi ev sahipliğinde düzenlenecek ulusal veya uluslararası, bilimsel içerikli, bilim ve danışma kurulu gibi organları olan, sözlü veya poster sunumlarının hakem değerlendirmesiyle belirlendiği, bildiri kitabının basıldığı, bilimsel komitenin tartışarak oluşturduğu toplantı sonuç bildirgesinin ve/veya ulusal veya uluslararası nitelikte makale ya da makalelerin yayınlatıldığı bilimsel toplantılara yönelik projeler de değerlendirmeye alınır. (2) Sanayi İşbirliği Destek Projeleri: Proje
yürütücülerinin bir sanayi kuruluşu ile müşterek yürüttükleri, bütçesinin
belirli bir bölümünün ilgili sanayi kuruluşu tarafından karşılandığı
projelerdir. Bu projeler ile üniversitelerdeki bilgi birikimi ve teknolojinin,
Türkiye’de yerleşik ve proje sonuçlarını Türkiye’de uygulamayı taahhüt eden
kuruluşların ihtiyaçları doğrultusunda, ürüne ya da sürece dönüştürülerek
sanayiye aktarılması yoluyla ticarileştirilmesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır.
Proje başvurusunda İş Birliği Sözleşmesi eklenmelidir. Proje başvuru dönemleri,
bütçe limitleri, süresi bireysel araştırma projeleri ile aynıdır. Projenin
bütçesinin en az %50’ si işbirliği yapılan kurum veya kuruluşlar tarafından
karşılanır. Proje kapsamında alınan demirbaşlar proje tamamlandığında Üniversiteye
devredilir. (3) Bölgesel Kalkınma Destek Projeleri: Düzce Üniversitesi ‘Üniversitelerimizin Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşması" temalı proje çalışması kapsamında sağlık ve çevre alanında ihtisas üniversitesi seçilmiş olup öncelikli araştırma alanları sağlık ve çevre olan yüksek bütçe ile desteklenebilen projelerdir. Sağlık ve çevre alanlarında olmamasına rağmen, üniversitemiz için önem arz eden ve yüksek katma değerli çıktı oluşturma potansiyeline sahip projeler de bu kapsamda desteklenebilir. (4) Hızlı Destek Projeleri: Projelerin amacı, Üniversitede yürütülecek kısa süreli, küçük bütçeli araştırma ve geliştirme projelerine destek sağlamaktır. Proje bütçesi, her yıl belirlenen doktora tez projeleri destek miktarının iki katını aşamaz. Bu tip projelerde makine teçhizat alımı bütçe kalemine ödenek verilmez. Proje süresi en fazla bir yıldır. (5) Lisansüstü
Öğrenim Tez Projeleri:
Düzce Üniversitesi’ne bağlı enstitü programlarında yüksek lisans, doktora,
sanatta yeterlik eğitimini sürdürmekte olan öğrenciler ile tıpta uzmanlık
öğrencilerinin eğitim programları gereğince bir öğretim üyesinin
yöneticiliğinde yürüttükleri bilimsel araştırma projeleridir. (6) Patent
Destek Projeleri:
Projelerin amacı, Üniversitemiz öğretim elemanlarının bilimsel çalışmalarından
yapmış oldukları buluş, fikri mülkiyet haklarını, patent ve faydalı
modellerinin onaylanması/tescil edilmesi işlemlerinde destek sağlamaktır. Proje
bütçesi, her yıl belirlenen doktora tez projeleri destek miktarını aşamaz. Bu
tip projelerde makine teçhizat alımı bütçe kalemine ödenek verilmez, ara rapor
istenmez. Proje süresi en fazla iki yıldır. (7) Bilimsel Etkinlik Destek Projeleri: Düzce
Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik
eğitimini tamamlamış araştırmacıların bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal veya
uluslararası kongre, konferans, sempozyum ve sanatsal etkinliklerde aktif
katılımla davetli konuşmacı, sözlü bildiri şeklinde sunabilmeleri için verilen
proje desteğidir. Proje başvurusu düzenlenecek etkinliğin başlangıç tarihinden
en az bir ay önce olmalıdır. Bu proje türünde Bilimsel Etkinliklere Katılım
Desteği Uygulama Esasları geçerlidir. (8)
TÜBİTAK
Tamamlayıcı Destek Projeleri (TADEP): Projesi son bir
yıl içinde TÜBİTAK Ulusal Destek Programlarından birine sunulmuş, proje
yürütücü kurumun Düzce Üniversitesi olduğu ve hakem değerlendirme sonucuna göre
en az “C” ve üzeri puan almış Ar-Ge projelerinin eksik kalan araştırma
alanlarının tamamlanmasına dönük desteklenebilecek özgün projelerdir. Bu proje
türüne ilişkin tüm süreçler bireysel araştırma projeleri usul ve esaslarına
tabiidir. (9) Kariyer Başlangıç Destek Projeleri: Son beş yıl içinde doktora, tıpta uzmanlık veya sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış olup, daha önce herhangi bir araştırma projesinde yürütücü olarak görev almamış olan üniversitemiz mensubu akademik personelin araştırmalarının desteklenmesine yönelik projelerdir. Bu proje türüne ilişkin tüm süreçler hızlı destek projeleri usul ve esaslarına tabiidir. BEŞİNCİ BÖLÜM BAŞVURU VE DEĞERLENDİRME
Proje
Başvurusu Madde 10- Başvuru koşulları ve başvuruda
aranacak özellikler, Koordinatör ’ün Komisyon kararları doğrultusunda hazırlayacağı duyurular ile açıklanır. Araştırma projeleri için başvuru
dönemleri her mali yılbaşında DÜBAP Komisyonu tarafından en az dört defa olmak
üzere belirlenir ve ilan edilir. Bireysel
araştırma, Sanayi İşbirliği Destek ve Bölgesel Kalkınma Destek Projelerine
başvuracak Düzce Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da
sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış olan araştırmacıların son iki yıl
içerisinde en az iki uluslararası veya dört ulusal yayın yapmış olması
gerekmektedir.
Madde 11-
Proje
başvuruları DÜBAP Koordinasyon Birimi Proje Değerlendirme ve İzleme Sistemi
kullanılarak gerçekleştirilir. Proje yöneticisi internet sayfasında yer alan, proje
tipine uygun Bilimsel Araştırma Projeleri Proje Öneri Formunu doldurarak,
başvurur. Patent Destek Projeleri için Teknoloji Transfer Ofisinden alınan
“Buluş Bildirim Formu”, Bilimsel Etkinlik Destek Projeleri için “Bilimsel
Etkinliklere Katılım Başvuru Formu” doldurularak DÜBAP sistemine yüklenmelidir.
Madde 12- Proje başvurusu yapan
yürütücülerin, gerekli olan projeler için Etik Kurul onayının bir nüshasını
DÜBAP Koordinasyon Birimine proje başvuruları ile beraber teslim etmeleri
gerekir. Lisansüstü
tez projeleri için destek başvurusu, tez konusunun lisansüstü çalışmanın
yürütüldüğü enstitü veya fakültenin yetkili kurullarınca onaylanmasından sonra
gerçekleştirilir. Başvuru aşamasında lisansüstü tez çalışmasının yürütüldüğü
birimden ilgili öğretim üyesinin danışman olarak görev yaptığını ve tez
konusunu belirten bir belgenin sunulması zorunludur. Bireysel
araştırma, Sanayi İşbirliği Destek ve Bölgesel Kalkınma Destek Projelerinde
bursiyer çalıştırılabilir. Bursiyer
seçiminde uygulanacak destek limitleri ve bursiyer sayıları nihai olarak DÜBAP
Komisyonu tarafından belirlenir.
Madde 13-
Araştırmacıların görev alabilecekleri proje sayıları aşağıda belirtilmiştir. (1) Bireysel araştırma
projeleri Sanayi
işbirliği destek projeleri, Bölgesel Kalkınma Destek
Projeleri: Üniversitede tam zamanlı bir bilim insanı; Komisyonun uygun görmesi
halinde, aynı anda en fazla bir projede yürütücü (Dış kaynaklı proje
yürütücülüğü olan öğretim üyeleri iki projede yürütücü) ve iki projede
araştırmacı olabilir veya üç projede araştırmacı olarak görev alabilir. Üst Yönetici, Rektör
Yardımcıları ve DÜBAP Komisyon Üyeleri tez, patent destek ve Bilimsel Etkinlik
Destek Projeleri hariç projelerde yürütücü olarak görev alamaz, ancak
araştırmacı olabilirler. Diğer idari görevliler ile tam zamanlı olmayan bilim
insanları ise bir projede yürütücü ve/veya en fazla iki projede araştırmacı
olarak görev alabilirler. (2)
Hızlı destek projeleri: Araştırmacılar aynı anda yalnızca bir hızlı destek
projesinde yürütücü olarak görev alabilirler. (3)
Tez projeleri: Araştırmacılar aynı anda en fazla üç tez projesinde yürütücü
olarak görev alabilirler. (4)
Patent Destek projeleri bu sınırlamaların dışındadır.
Projelerin
Değerlendirilmesi Madde 14- Başvuru süreleri içinde
Koordinatörlüğe sunulan proje önerileri, yükseköğretim kurumları
tarafından YÖKSİS’te duyurulan, yapılmış ve yapılmakta olan projeler
de dikkate alınarak, gerekli
koşulları sağlayıp sağlamadığının incelenmesi amacıyla ön değerlendirmeye
alınır. Ön değerlendirme aşamasında şartları sağlayan proje önerileri, Başkan
tarafından Komisyon değerlendirmesine sunulur. Komisyon,
Lisansüstü Öğrenim Tez projeleri ve Hızlı destek projelerini değerlendirerek,
doğrudan karara bağlar veya gerekli görürse proje önerilerini Enstitü Müdürlüğüne
veya Tıp Fakültesi Dekanlığına gönderir, gelen raporları değerlendirir ve nihai
karara bağlar. Diğer araştırma projeleri, komisyon tarafından atanan ilgili
raportör tarafından incelenir. Raportör,
yaptığı inceleme sonucunda bir ön rapor hazırlayıp Komisyona sunar. DÜBAP
Komisyonu gerekli gördüğü hallerde proje yürütücüsünden Komisyon önünde sözlü sunum
isteyebilir. Verilen rapor doğrultusunda değerlendirmeye alınan proje
önerileri, proje grubu dikkate alınarak sayı ve nitelikleri Komisyon tarafından
belirlenen hakemlere DÜBAP Komisyonu Başkanınca gönderilir. DÜBAP Komisyonu;
gelen hakem raporlarının ışığında, proje önerilerini ülkenin ve Üniversitenin
bilimsel altyapısına katkı, yayın potansiyeli ve Düzce Üniversitesinin bilimsel
öncelikleri yönünden, proje yürütücüsü ve araştırmacılarının bilimsel
yeterlilikleri, eğitimleri, geçmişteki performansları ve önceki projelerinin
verimi açılarından değerlendirip projenin desteklenip desteklenmeyeceğine karar
verir.
Madde
15- Kamu kurum ve kuruluşları dışında
yapılacak ortaklıklarda ortak yürütülen projenin bütçesinin en az %50’si işbirliği yapılan kurum veya
kuruluşlar tarafından karşılanır. Proje kapsamında alınan demirbaşlar proje
tamamlandığında Üniversiteye devredilir.
ALTINCI BÖLÜM PROJELERİN KABULÜ, PROTOKOL VE
İZLENMESİ Projelerin
Kabulü Madde 16- Komisyon tarafından kabulüne karar
verilen projeler için DÜBAP Koordinasyon Biriminde birer dosya açılır. Bu
raporun Üst Yönetici tarafından onaylanması ile proje kabul edilir ve raporda
yer alan esaslara göre yürütülerek sonuçlandırılır.
Projelerinin
Yürütülmesi ve Protokol Madde 17- Desteklenmesine karar verilen
projelerin yürütücüsü ile Üst Yönetici veya görevlendireceği yazılı olarak
yetki devri yapılmak sureti ile Komisyon Başkanı arasında bir protokol
imzalanır. Yürütücünün değişmesi durumunda yeni yürütücü ile yeniden protokol
imzalanır. Akdedilen protokol; idari ve mali hükümleri, projenin devamlılığının
sağlanacağına dair taahhüt ile diğer hususları, eki ise projenin kapsamı,
çalışma programı ve bütçe planı gibi hususların yer aldığı proje öneri formu ve
eklerini kapsar. Bu yönergeye göre yapılacak tüm protokollere, protokolde hüküm
bulunmayan hallerde bu yönergenin Dayanak başlıklı 2. maddesinde belirtilen
mevzuat hükümlerinin uygulanacağı açıkça yazılır.
Madde 18- Proje ile ilgili her türlü imza
yetkisi sadece proje yürütücüsüne aittir. Projenin kabulünden itibaren en çok
altı ay içinde proje ile ilgili işlemler ve çalışmalar proje yürütücüsü
tarafından başlatılmaz ise proje kendiliğinden yürürlükten kalkar.
Ara Raporlar Madde 19- Proje
yürütücüleri, proje kapsamında yapılan çalışmaları ve gelişmeleri içeren ara
raporları, protokol tarihinden itibaren altı aylık dönemlerde, internet
sayfasında yer alan formata uygun olarak DÜBAP Koordinasyon Birimine sunmakla
yükümlüdür. Ara raporlar Komisyon tarafından değerlendirilir ve izlenir.
Komisyon gerekli gördüğü hallerde ara raporları hakem incelemesine
gönderebilir. Ara rapor verilmeyen ve ara raporu komisyon tarafından kabul
görmeyen projelerin bütçesinden harcama yapılmaz. Çalışması normal seyrinde giden ve tez çalışması
dönemleri danışman, tez izleme komitesi veya ilgili akademik kurullar
tarafından başarılı bulunan tez projeleri için ara rapor istenmez. Ancak, proje
çalışmasında başarısızlık veya diğer nedenlerle sorunlar ortaya çıkması
durumunda, proje yürütücüsü durumun ortaya çıktığı tarihten itibaren 1 ay
içerisinde gelişme raporunu DÜBAP Koordinasyon Birimine sunmakla yükümlüdür. Bilimsel Etkinlik Destek Projeleri, Hızlı Destek Projeleri ve Patent Destek
Projelerinde ara rapor istenmez.
Projelerin Sonuç Raporları Madde 20- (1) Proje süresinin tamamlanmasını izleyen
en çok üç ay içinde, projenin bilimsel ve teknik tüm gelişimi ile sonuçlarını
kapsayan kesin rapor, proje yürütücüsü tarafından, internet sayfasında yer alan
formata uygun olarak DÜBAP otomasyon sistemine yüklenmelidir. Tez projeleri için, tezin kendisi
de sonuç raporu eklenmesi kaydıyla kesin rapor olarak kabul edilebilir. Patent Destek Projeleri, proje bitiminde
sonuç raporu olarak ilgili patent biriminin yazısı ve patent metninin bir
kopyası DÜBAP otomasyon sistemine yüklenmelidir. Bilimsel Etkinlik Destek Projeleri
tamamlandığında sonuç raporu olarak “GERİ BİLDİRİM FORMU”nu ve
gerçekleştirilmiş bildirinin bir örneğini (tam metin olarak) DÜBAP otomasyonuna
yüklemek zorundadır.
(2) Kesin rapor, Komisyon tarafından
değerlendirilir. Gerekli görüldüğü hallerde kesin rapor yürütücüye geri
verilerek raporun içerik veya şekil yönünden düzeltilmesi istenebilir. Kesin
rapor, son halini aldıktan sonra, Komisyon tarafından kabul veya reddi yönünde alınan
karar Üst Yöneticinin onayına sunulur. Reddi yönünde onaylanan projelerde karar,
proje yürütücüsüne ve birimine bildirilir. Niteliğine bağlı olarak, projeye
satın alınan dayanıklı taşınırlar ve kalan tüketim malzemenin iadesi
istenebileceği gibi projenin yürütüldüğü birimin yetkilisi tarafından proje
yürütücüsünden teslim alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer
araştırmacıların hizmetine verilebilir. Bu durumda işlemle ilgili projenin
yürütüldüğü birim tarafından Komisyona yazılı olarak bilgi verilir. İptal
edilen projelerde görev alan yürütücü ve kusurlu araştırmacılara dört yıllık
bir süre içinde DÜBAP ile ilgili herhangi bir projede görev veya destek
verilmez.
(3) BAP tarafından desteklenen bir
projenin yürütücüsü, proje başlangıç tarihinden itibaren dış kaynaklı ve
bütçeli bir projede görev almadığı sürece BAP tarafından desteklenen projesinin
bitiş tarihinden itibaren 2 yıl süreyle herhangi bir türde yeni bir proje
başvurusu gerçekleştiremez. Patent destek projeleri ve 1 adet tez projesi bu
kapsam dışındadır.
Proje Sonuçlarının Yayınlanması Madde 21- (1)
Kabul edilen kesin raporlar, kamuoyuna
proje yürütücüsünün yazılı izni ve DÜBAP Komisyonunun onayı ile duyurulur. (2)
Ardışık iki araştırma, iki Hızlı
Destek veya üç tez projesinden ulusal-uluslararası endekslere giren dergilerde
yayın yapmayan proje yürütücülerine, yeniden proje desteği verilmez. (3)
Projelerden üretilen bilimsel
makalelerde Düzce Üniversitesi tarafından desteklendiğinin açık bir şekilde
belirtilmesi zorunludur. DÜBAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen
projeler kapsamında gerçekleştirilen her türlü yayınlarda, “Bu çalışma Düzce
Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında desteklenmiştir.
Proje Numarası: ….” (“This project is supported by Düzce University Research
Fund Project Number: ….”) şeklinde bir ibarenin bulunması zorunludur. (4)
Komisyon tarafından kabul edilen ve devam eden
bilimsel araştırma projeleri ve kaynak aktarımı desteklerine ilişkin bilgiler
ile Yükseköğretim Kurulu tarafından istenen diğer bilgiler, kabul tarihini ve
tamamlanan projelerin sonuç raporunun verilmesi gereken tarihi takip eden bir
ay içinde YÖKSİS’e girilir.
Proje Ek
Süre Talebi Madde 22- Projeler için gerektiği hallerde
ek süre ve ek ödenek istekleri gerekçeleri ile birlikte projenin süresi
bitmeden en geç 2 ay öncesinden Komisyona yazılı olarak sunulur. Ek süre en çok
bir yıl, ilave kaynak ise en çok toplam proje maliyetinin yüzde 50’si kadar olabilir.
Ancak, gerek ek süre ve gerekse ek kaynak talepleri projenin birinci gelişme
raporunun kabulünden önce yapılamaz. Hızlı destek ve Patent Destek projelerinde
ek süre, ek malzeme ve ek ödenek, tez projelerinde ise
ek ödenek verilmez.
YEDİNCİ BÖLÜM YAPTIRIMLAR VE GENEL HÜKÜMLER
Durdurma,
Yürürlükten kaldırma, İptal ve Yaptırımlar Madde 23- Ara
raporları protokolde belirtilen tarihlerde gönderilmeyen, hastalık, seyahat ve
benzeri kabul edilebilir özür bildirilmeyen projeler ile izleme sonucunda
öngörülen amaç ve çalışma programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan
projeler ve mücbir nedenlerle yürütülmeleri geçici olarak olanaksız hale gelen
projeler; DÜBAP Komisyonunun tespiti veya ilgili birim ve/veya proje
yürütücüsünün başvurusu üzerine Komisyon kararı ile geçici olarak
durdurulabilir. Yürütücünün başvurusu üzerine yapılan inceleme sonucu durdurma
gerekçelerinin ortadan kalktığının tespiti halinde Komisyon kararı ile proje
yeniden başlatılır. Durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
Madde 24- (1)
Proje
ara raporunun, Komisyonca kabul edilen bir mazeret gösterilmeden 1 aydan fazla
geciktirilmesi durumunda, rapor teslim edilinceye kadar proje yürütücülerinin
yürütmekte olduğu tüm projelere ait işlemler durdurulur. Yapılan uyarıya rağmen
15 gün içerisinde ara raporun verilmemesi durumunda ise proje çalışması iptal
edilerek, proje kapsamında satın alınan makine ve teçhizattan bir problemi veya
arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar Üniversite envanterine kayıt
edilir. (2)
Makine
ve teçhizatın iyi niyetli olarak kullanılmadığının somut olarak tespit edilmesi
durumunda bu makine ve teçhizatın da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm
harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri
alınır. Ayrıca proje yürütücüsü beş yıl süre ile DÜBAP desteklerinden
faydalandırılmaz.
Madde
25- Proje sonuç
raporunu süresi içinde sunmayan proje yürütücülerinin yürütmekte olduğu tüm
projelere ait işlemler raporu teslim edilinceye kadar durdurulur. Yapılan
uyarıya rağmen 15 gün içerisinde sonuç raporunun teslim edilmemesi durumunda
ise, proje yürütücüsüne, sonuç raporu sunularak Komisyonda karara bağlandığı
tarihten itibaren dört yıl süre ile yeni bir proje desteği verilmez. Sonuç
raporu yetersiz bulunan projeler için, proje yürütücülerinin talepte bulunması
ve Komisyonun uygun bulması durumunda, bazı çalışmaların yeniden yapılabilmesi
veya sonuç raporunun yeniden düzenlenmesi için ek süre verilebilir. Ancak, bu
süre ile var ise daha önce verilmiş olan ek sürenin toplamı bir yıldan fazla
olamaz. Sonuç raporu Komisyon tarafından yetersiz bulunan proje yürütücüsüne
ise beş yıl süre ile herhangi bir türde yeni bir proje desteği verilmez. Madde
26- Uzun süreli olarak Üniversite dışında görevlendirilen
veya Üniversiteden ayrılan proje yöneticilerinin yerine ilgili proje
yürütücüsünün ve/veya Dekanlık/Enstitü Müdürlüğü/Yüksekokul Müdürlüğü önerisi
üzerine Komisyonca yeni yönetici atanır.
Projelerin devri özel haller ve mücbir sebepler (istifa etme, ölüm, kaza
geçirip uzun süreli yatakta tedavi görecek olma, emeklilik vb.) dışında mümkün
değildir. Proje yürütücüsünün istifa, nakil, emeklilik vb. nedenlerle Üniversiteden
ayrılması halinde proje devamlılığının sağlanacağına ilişkin taahhütname
doğrultusunda işlem tesis edilir. Taahhüdün yerine getirilmemesi durumunda
proje kapsamında alınan demirbaşların bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm
harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri
alınır. Madde 27- Projeler yürütülürken veya
bitiminden sonra, bilimsel etiğe aykırılık veya mali kaynakların etik ilkelere
aykırı kullanıldığının saptanması durumunda aşağıdaki yaptırımlar uygulanır: (1)
Yürütülmekte
olan proje DÜBAP Komisyonu kararı ile iptal edilir, (2)
Proje
kapsamında satın alınan makine ve teçhizattan bir problemi veya arızası olmayan
ve kullanılabilir durumda olanlar Üniversite envanterine kaydedilir. Makine ve
teçhizatın iyi niyetli olarak kullanılmadığı somut olarak tespit edilmesi
durumunda bu makine ve teçhizatın da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm
harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri
alınır. (3)
DÜBAP
Komisyonu, konunun Üniversite Etik Kurulunda görüşülmesi veya yasal işlem
yapılması hususunda Üst Yöneticiye görüş bildirebilir. (4)
Proje
ekibindeki, etik kurallara aykırı durumları gerçekleştiren kişi ya da kişiler dört
yıl süre ile herhangi bir proje desteğinden yararlanamaz.
Madde 28- Yayın şartlarını yerine getirmeyen
araştırmacılara, şartı sağlayıncaya kadar herhangi bir türde yeni bir proje
desteği verilmez. DÜBAP Birimince desteklenen projeler kapsamında
gerçekleştirilen her türlü sözlü ve poster sunumu, yayın ve tezde “Bu çalışma
Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında
desteklenmiştir. Proje Numarası: ….” (“This project is supported by Düzce
University Research Fund Project Number: ….”) şeklinde bir ibarenin bulunması
zorunludur. Bu ibareye yer vermeyen araştırmacılara 2 yıl süreyle herhangi bir
türde destek sağlanmaz.
Madde 29- (1)
Araştırma
projelerinde görev alan araştırmacıların geçerli bir mazeret göstermeksizin
projedeki görevinden çekilmesi durumunda DÜBAP tarafından 1 (Bir) yıl süre ile
proje desteği verilmez. (2) Tez projesi ekibinde yer alan bir araştırmacının
herhangi bir nedenle projeden ayrılması durumunda, çalışmanın yürütülmesi ve
sonuçlandırılmasından proje yürütücüsü sorumludur. Bu tür projelerin
tamamlanarak sonuçlandırılmaması durumunda, proje kapsamında satın alınan makine
ve teçhizattan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda
olanlar Üniversite envanterine kaydedilir. Makine ve teçhizatın iyi niyetli
olarak kullanılmadığı somut olarak tespit edilmesi durumunda bu demirbaşların
da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi
ile birlikte proje yürütücüsünden geri alınır. Madde
30- Proje
kapsamında, herhangi bir başka destek söz konusu ise, diğer fon kaynaklarının
desteklediği hiçbir mal ve hizmet alımı için DÜBAP Birimince ayrıca destek
sağlanmaz. Bu ilkeye aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi durumunda,
gerçekleştirilen harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte ilgili
araştırmacıdan geri alınır ve ilgili araştırmacı dört yıl süre ile DÜBAP Birimi
desteklerinden faydalandırılmaz. Madde
31- Komisyon
gerekli görürse, projeyle ilgili çalışmaları yerinde inceleyebilir veya
inceletebilir. Bu durumda proje yöneticisi proje ile ilgili her türlü teknik,
idari ve mali bilgileri ve belgeleri incelemeye hazır bulundurmak ve incelemeyi
kolaylaştıracak bütün yardımları yapmakla görevlidir. Genel Hükümler Madde 32- Araştırmanın
gerçekleştirilebilmesi için zorunlu olan yurtiçi/yurtdışı seyahat giderlerinden
ayrı olarak, ulusal/uluslararası düzenlenen bir kongre/sempozyuma proje konusu
ile ilgili alınmış sunum davetinin bulunması durumunda, katılım ve seyahat
giderleri Komisyonca belirlenen limitleri aşmamak üzere karşılanabilir. Tez
projeleri için, proje yürütücüsü dışındaki araştırmacının seyahat giderleri
öncelikli olarak desteklenir. Seyahat giderlerinin karşılanmasına ilişkin usul
ve esaslar DÜBAP Komisyonu tarafından belirlenerek araştırmacılara duyurulur.
Araştırma veya kongre/sempozyum katılımı amaçlı seyahat giderlerinin
karşılanabilmesi için, proje başvurusunda ilgili seyahat bütçesinin öngörülmüş
olması zorunludur.
Madde 33- Üniversitemizde yapılabilen analiz
ve testler piyasa araştırması yapılmak kaydıyla diğer kurumların tekliflerini
aşmadığı takdirde üniversitemizden yaptırılmalıdır. Yurt içinde yaptırılabilen
analiz ve testler ise yurt dışında yaptırılamaz. Zorunlu durumlarda, gerekçeler
detaylı olarak başvuru formunda belirtilmelidir.
Madde 34- Projeler için DÜBAP Koordinasyon
Birimince sağlanan makine, teçhizat ve donanımların mülkiyeti birime aittir.
Söz konusu makine-teçhizat, ilgili proje tamamlanıncaya kadar proje
yürütücülerinin kontrol ve kullanımındadır. Bunların korunmasından, bakım ve
onarımından proje yürütücüleri sorumludur. Tamamlanan projelere ait makine ve
teçhizatlar ise ihtiyaç duyan Üniversitemiz araştırmacılarının kullanımına
açıktır. DÜBAP Komisyonu, bu tür makine ve teçhizatla ilgili olarak, ortak bir
alanda kullanıma sunulmaları, başka projelerde kullanılmak üzere geri alınmaları
veya gerekli görülecek diğer tasarruflarda bulunmaya yetkilidir.
Madde 35- Kitap alımı isteği bulunan
projelerde, istenilen kitapların proje materyali olması ve Üniversite
kütüphanesinde bulunmaması gerekir. Alınan kitaplar, alım aşamasında Üniversite
Merkez Kütüphanesine demirbaş olarak kayıt edilir, proje süresince yürütücünün
kullanımına verilir.
Madde 36- Proje yürütücüsü, projeye ait tüm
kayıt ve verileri projenin sonuçlandığı tarihten itibaren 5 yıl süreyle
saklamak zorundadır.
Fikri ve
Sınaî Mülkiyet Hakları Madde 37- Fikri ve Sınaî Mülkiyet Hakları ile ilgili hususlar Düzce Üniversitesi Fikri ve Sınaî Mülkiyet Hakları Usul ve Esasları çerçevesinde yürütülür. Etik
Kurallara Uyma Yükümlülüğü Madde 38- Proje yürütücüsü ve proje protokolünde
imzası olan kişi, kurum ve kuruluşlar; (1)
Kamu
Kurumlarının uymak zorunda oldukları etik davranış ilkelerini düzenleyen tüm
mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını sağlamak zorundadır. (2)
İnsan
ve hayvanların deneysel amaçlarla kullanılmasının gerektiği hallerde, tüm
mevzuat hükümlerine ve uluslararası etik ilkelerine uygun hareket etmelidir. (3)
Projenin
yürütülmesi sırasında evrensel nitelikli bilimsel araştırma ve yayın
kurallarına uymalıdır. (4)
Aksi
durumun tespiti halinde Düzce Üniversitesi Etik Kurul Çalışma Esasları ve
ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli tedbirler alınır.
Protokole
Aykırı Durumlar Madde 39- Projelerin protokollerinde
öngörülen amaç, yöntem, konu ve çalışma programı çerçevesinde yürütülmediği
ve/veya protokol ile eklerindeki diğer hükümlere aykırı işlem yapıldığı tespit
edildiğinde, Komisyon söz konusu durumun niteliğine göre düzeltme süresi
verebilir. Bu süre içerisinde hiçbir ödeme ve proje işlemi yapılmaması esastır.
Yıllık Rapor Madde 40- Komisyon, her yıl Aralık ayı
sonunda yıl içerisinde Düzce Üniversitesinde gerçekleştirilen bütün araştırma
faaliyetlerini rapor haline getirir ve Üniversite Senatosuna sunar.
Hüküm
Bulunmayan Haller Madde 41- Bu
Yönergede hüküm bulunmayan hallerde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci
maddesine göre hazırlanan “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri
Hakkında Yönetmelik” hükümleri ve Yüksek Öğretim Kurumları bütçelerinde
Bilimsel araştırma Projeleri için tefrik edilen ödeneklerin özel hesaba
aktarılarak kullanımı, muhasebeleştirilmesi ile özel hesabın işleyişine ilişkin
esas ve usuller hükümleri ile genel hükümler uygulanır.
Yürürlükten Kaldırma Madde 42- Düzce Üniversitesi Senatosunun 06.05.2008
tarih ve 2008/22 sayılı toplantı kararı ile kabul edilen “Düzce Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama Yönergesi” ve ilgili değişiklikleri
yürürlükten kaldırılmıştır. Düzce
Üniversitesi Senatosunun 20.12.2017 tarih ve 2017/241 sayılı toplantı kararı ile kabul edilen “Düzce Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama Yönergesi” ve ilgili değişiklikleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlükten Kaldırma Madde 42- Düzce Üniversitesi Senatosunun 30.12.2020
tarih ve 2020/226 sayılı
toplantı kararı ile kabul edilen “Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma
Projeleri Uygulama Yönergesi” ve ilgili değişiklikleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük Madde 43- İlgili yönetmelik, esas ve usuller
gereği düzenlenen bu yönerge, 22.02.2022 tarih ve 2022/11 sayılı Karar ile Düzce Üniversitesi Senatosunda kabul
edilmiş ve yürürlüğe girmiştir.
Yürütme Madde 44- Bu yönerge hükümleri Düzce
Üniversitesi Üst Yöneticisi tarafından yürütülür.
GEÇİCİ MADDE 1 Bu
yönergenin kabulünden önce desteklenen projeler için 30.12.2020 tarihli yönerge
hükümleri geçerlidir.
|