T.C.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Sıra No PROJE SONUÇ RAPORU BİLGİ FORMU
1  Proje No :   2018.07.04.720
2  Projenin Adı :   Pamuk Yağı Metil Esteri ve Enjektör Basıncının Motor Performansı, Titreşimi ve Gürültüsüne Olan Etkilerinin İncelenmesi
3  Projenin İlgili Olduğu Alan Adı :   Mühendislik Araştırma Projesi (MAP)
4  Proje Yürütücüsü :   Prof. Dr. Suat SARIDEMİR
5  Proje Yürütücüsü E-posta :   suatsaridemir@duzce.edu.tr
7  Proje Araştırıcıları :  Doç.Dr. Suat Sarıdemir
 Yüksek Lisans Öğrencisi Süleyman Kaplan
 
8  Projenin Başlama ve Bitiş Tarihi :   13.04.2018
  13.04.2019
9  Proje Süresi :   12
10  Ek Süre :   0
11  Ek Ödenek :   0,00
12  Projenin Bütçesi :   5.970,80
13  Toplam Harcama :   5.966,08
14  İşbirliği Yapılan Kuruluş :   Proje kapsamında İşbirliği Yapılan Kuruluş bulunmamaktadır.
15  İşbirliği Yapılan Kuruluşun Desteği :   Proje kapsamında İşbirliği Yapılan Kuruluş bulunmamaktadır.
16  Projenin Amacı:  Bu çalışmada rafine edilmiş pamuk yağından biyodizel yakıt üretilmiştir. Üretilen biyodizel yakıt motorine farklı oranlarda katılarak yakıt karışımları elde edilmiştir. Elde edilen yakıt karışımlarının motor performansına, yanmaya, egzoz emisyonlarına, titreşime ve gürültüye olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Literatürde çeşitli bitkisel yağlardan üretilen biyodizel-dizel yakıt karışımlarının motor performans ve egzoz emisyonlarına olan etkilerinin incelendiği birçok çalışma bulunmaktadır. Fakat, farklı enjektör püskürtme basınçlarında biyodizel-dizel yakıt karışımlarının, motor titreşimine ve gürültüsüne olan etkilerinin incelendiği çalışmalar yeterli sayıda değildir. Bu nedenle literatürdeki açığı kapatmak amacıyla bu çalışmada, deneyler farklı enjektör basınçlarında yapılmıştır. Motorun minimum titreşim ve gürültü ile çalışması için motor çalışma parametrelerine bağlı olarak optimum yakıt karışım oranları belirlenmiştir. Sunulan projenin hem ulusal hem de uluslararası literatür açısından kazançlı bir çalışma olacağı, yansımasının da ülke ekonomisine ve çevreye katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
17  Projenin Çıktıları:  Proje kapsamında aşağıda belirtilen çıktılar elde edilmiştir. • Pamuk yağı biyodizelinin fiziksel ve kimyasal özellikleri dizel yakıtına benzerlik göstermiştir. • 210 bar ve 225 bar enjektör basıncında yapılan bütün deneylerde çok ciddi bir değişiklik görülmemiştir. 225 bar’da 210 bar’a göre egzoz gaz sıcaklıkları ortalama %25 oranında yükselmiş, CO emisyonunda ise ortalama %20 oranında düşüş olmuştur. HC emisyonlarında ortalama %10 civarında düşüş olmuştur. Basınç, ısı yayılım ve yakıt tüketimi değerleri göz önüne alındığında çok ciddi bir değişiklik olmamıştır, • İki enjektör basıncı karşılaştırıldığında 225 bar için özgül yakıt tüketiminde çok değişiklik olmamıştır. 225 bar enjektör basıncında CO ve HC emisyonlarında azalmalar olduğu görülmüştür. • 2,5 Nm’den 10 Nm’ye kadar tork artırıldığında sadece O2 oranında düşüş olmuştur. Diğer emisyonlar tork değerine göre artış göstermiştir. • 210 bar enjektör basıncı için biyodizelin-eurodizel yakıt karışımlarının CO emisyonu eurodizel yakıtına göre %20 daha düşük çıkmıştır. CO2 gazı ise her yakıt için yakın değerlerde kalmıştır. Fakat 225 bar için CO emisyonu B20 ve B50 yakıtlarında daha yüksek çıkmıştır. CO2 emisyonu ise yakıtlardaki biyodizel oranı arttıkça artmaya devam etmiştir. • Biyodizel yakıtlarının yüksek oksijen oranı sayesinde tutuşma gecikmesinde çok değişiklik olmamıştır. B10 ve B20 yakıtlarında bu durum böyledir. Ancak yakıt içerisindeki biyodizel oranı arttıkça yakıtın setan sayısı düşer ve viskozitesi artar. Bundan dolayı B50 yakıtı ve 10 Nm tork değerinde tutuşma gecikmesini uzatarak maksimum basıncı düşürmüştür. Bundan dolayı B20 yakıtının ısı yayılım değeri, her tork değeri için daha düzenlidir. Bu anlamda B20 yakıtının B0’a benzerliği daha fazladır. • 210 bar enjeksiyon basıncında 7,5 Nm tork değerine kadar HC emisyonları birbirine yakın değerler almıştır. Ancak 10 Nm’de ve B50 yakıtında aniden yükselmiştir. Çünkü B50 yakıtının viskozite ve yoğunluğu yüksektir. Setan sayısı düşüktür. B50 yakıtının bu olumsuz özelliğinden dolayı silindir içerisindeki yanma oranı azalmıştır. Bundan dolayı ise B50 yakıtının NOx emisyonlarında düşüş olmuştur. • 225 bar enjektör basıncında 210 bar basınca göre 2,5 ve 5 Nm’de özgül yakıt tüketimi yaklaşık %15 oranında artış göstermiştir. 7,5 ve 10 Nm’de ise sabit kalmıştır. 210 bar enjektör basıncı ve 10 Nm tork değeri haricinde biyodizel katkılı yakıtların özgül yakıt tüketimi B0 yakıtından yüksek çıkmıştır. B10 ve B20’nin özgül yakıt tüketimleri B0’ en yakın değerdedir. • Titreşim ve gürültü grafikleri karşılaştırıldığında iki grafiğin birbirine genel itibariyle benzediği görülmektedir. Çünkü motorun titreşimi arttığında gürültüsü de aynı oranda artmaktadır, Titreşim ve gürültü grafiğine göre 2,5 ve 5 Nm tork değerlerinde veriler B0 için, biyodizel içerikli yakıtlardan daha yüksek çıkmıştır. 7,5 Nm’de B20 yakıtının titreşim ve gürültü değeri en yüksek olurken, 10 Nm’de B50 yakıtının titreşim ve gürültü değeri en düşük çıkmıştır.
18  Proje Çıktılarının Bilime ve Uygulamaya Aktarılması:  Proje kapsamında elde edilen sonuçlar pamuk yağı-dizel yakıt karışımlarının dizel motorlarda, alternatif yakıt olarak kullanılabileceği görülmüştür. Elde edilen yakıt karışımlarının egzoz emisyonlarını azalttığı görülmüştür.
19  Proje Kapsamında Yapılan Yayınlar:  Proje kapsamında II. International Scientific and Vocational Studies Congress adlı konferansta ''PAMUK YAĞI METİL ESTERİ VE ENJEKTÖR BASINCININ MOTOR PERFORMANSINA, TİTREŞİMİNE VE GÜRÜLTÜSÜNE OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ '' adlı bildiri sunulmuş ve tam metin olarak basılmıştır.

  Tarih: 


  İmza: