T.C.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Sıra No PROJE SONUÇ RAPORU BİLGİ FORMU
1  Proje No :   2018.02.02.788
2  Projenin Adı :   Düzce’ de Orman Yollarının Yaban Hayatı (Memeli Türler) Üzerine Etkileri
3  Projenin İlgili Olduğu Alan Adı :   Tarım, Ormancılık Araştırma Projesi (TOAP)
4  Proje Yürütücüsü :   Doç. Dr. Yılmaz TÜRK
5  Proje Yürütücüsü E-posta :   yilmazturk@duzce.edu.tr
7  Proje Araştırıcıları :  Yüksek Lisans Öğrencisi Selçuk ÇÖMETEN
 
8  Projenin Başlama ve Bitiş Tarihi :   20.06.2018
  20.06.2019
9  Proje Süresi :   12
10  Ek Süre :   0
11  Ek Ödenek :   0,00
12  Projenin Bütçesi :   2.128,40
13  Toplam Harcama :   2.397,62
14  İşbirliği Yapılan Kuruluş :   Yok
15  İşbirliği Yapılan Kuruluşun Desteği :   Yok
16  Projenin Amacı:  Bu çalışmanın amacı, Düzce ili Aksu Bölgesi ormanlarındaki araç yoğunluğunun ve orman yolu geometrik teknik özelliklerinin (kazı-dolgu, eğim, şev yüksekliği vb.) iri cüsseli memeli yaban hayvanı türlerinin alan kullanımına etkisinin belirlenmesidir. Çalışma sonucunda elde edilen bilgiler ormancılık üretim ve koruma faaliyetleri için yapılacak yolların planlanmasında yaban hayvanlarının davranışlarının anlaşılmasına ve türler için gerekli tedbirlerin alınmasına katkı sağlayacağı hedeflenmektedir. Ayrıca orman yollarının yaban hayvanlarını en az şekilde etkilemesiyle ilgili önerilerde bulunmaktır.
17  Projenin Çıktıları:  Yaban hayvanları davranışını etkileyen sabit faktörlere ilişkin sonuçlara göre: Fotokapanlar örnekleme alanlarına genel olarak güney bakı yönüne kurulmuştur. Fotakapan kurulan noktalarda eğim ortalaması % 14 olarak belirlenmiştir. Noktaların yükseltisi 650-660 m arasındadır. Verilere bakıldığında örnek alanlardaki noktaların suya olan mesafeleri ortalama 211 m olarak tespit edilmiştir. Örnek alanlardaki orman yollarının geometrik teknik özelliklerine ilişkin yapılan ölçüm sonuçlarında; inşaat alanı, platform genişliği, kazı yüksekliği, dolgu yüksekliği, kazı eğimi, dolgu eğimi ve yol eğimi ortalama değerleri sırasıyla, 14,7 m, 5,44 m, 2,29 m, 3,18 m, % 58,6, % 53,7 ve % 6,3 olarak bulunmuştur. Yolu görüntülemek için kurulan noktalardaki fotokapanlarda elde edilen görüntülere göre; araç sayılarının görüntülendiği fotokapanlarda toplam çalışma süresi boyunca 1185 araç görüntülenmiştir. Bunların çoğunluğu üretim araçları (% 53,1) bir kısmı turizm (% 43) amaçlı bir kısmı da kara avcılığı (% 3,9) için alanda bulunan araçlardır. Çalışma süresince çoğunlukla üretim ve turistik amaçlı araçların olması mevsimden dolayı olmaktadır. Araç geçişleri en fazla saat 09:00’ da, en az 01:00-07:00 aralığında görülmüştür. Gündüz saatlerinde araç geçişi çok olurken gece saatlerinde araç geçişi hiç olmamış veya az olmuştur. Çalışma süresince fotakapan görüntüleriyle yaban hayvanlarından 3 takım, 7 familya, 12 adet tür tespit edilmiştir. Örnek alanlardaki fotokapanlarda 12 yaban hayvanı türü görüntülenmiştir. Toplam birey sayısı 589 adet olup toplam görüntü sayısı 461 adettir. Fotokapanlarda en çok görüntü sayısı elde edilen tür Çakal (Canis aureus) olup görüntü sayısı toplam 183 adettir. En az görüntü sayısı elde edilen tür ise vaşak (Lynx Lynx) olup sadece bir noktada 1 defa görüntülenmiştir. Örnek alanlarda görüntülenen 12 adet yaban hayvanı türleri çalışma süresi boyunca ortalama 41,9 adet görüntü sayısı ve 53.5 adet birey sayısı tespit edilmiştir. Çalışma alanında; yaban hayvanlarının gün içerisindeki en çok görülme saatleri 01:00-01:59 aralığında iken en az görülme saatleri 15:00-15:59 saatleri aralığında tespit edilmiştir. Genel olarak gündüz saatlerinde az görülen yaban hayvanları sabah erken, akşam ve gece saatlerinde daha aktif bir şekilde tespit edilmiştir. Yol platformlarına kurulan fotakapanlar da araç geçişlerinin gündüz saatlerinde olduğu, yaban hayvanları geçişlerinin de araç yoğunluğunun en az saatlerde olduğu tespit edilmiştir. Yaban hayvanları araç geçişlerinden rahatsız olduğu fakat bu geçişlerden dolayı alanları tamamen terk edilmediği anlaşılmaktadır.
18  Proje Çıktılarının Bilime ve Uygulamaya Aktarılması:  Ormanların korunmasında, kurulmasında ve işletilmesinde doğada yaşayan yaban hayvanlarının üreme, beslenme ve yaşam koşulları dikkate alınması gerekmektedir. Bütün yaban hayvanları en iyi şekilde gelişmesini ve hayatını sürdürmeyi isteğine uygun yaşama koşulları oluştuğu takdirde gerçekleştir. Bu ideal yaşama koşullarının sağlanmasında da orman işletmecisi büyük rol oynamaktadır. Orman işletmecisi bu koşulları sağlarken her hayvanın yaşam şeklini yani biyolojisini bilmesi gerekmektedir. Yaban hayvanlarının yaşam alanlarının geliştirilmesini ve bakımını sağlayarak uygun orman örtüsüne ulaşmak hayvanların bu ortamlarda isteklerini yerine getirmek anlamında olabilir. Orman işletmeciliğin önemli işlerinde olan yol ağ planlarını planlarken ve inşa esnasında yaban hayvanlarının doğal yaşam alanları göz önüne muhakkak alınması gerekmektedir. Orman yol yapımlarında özellikle eğimli arazilerdeki orman içi yollarda, yaban hayvanlarının yollara iniş çıkışını kolaylaştırmak maksatlı, yol şevlerinde belli mesafelerde patika yollar yapılmalıdır. Orman yolları üzerinde tespit edilen geçit noktalarında, yolların kazı ve dolgu şevleri yaban hayvanlarının geçişine imkân sağlayacak eğimlerde (< % 88,8) inşa edilmelidir. Yaban hayvanlarının geçit noktalarında mevcut orman yolu şevlerinin yüksek ve eğimli olması durumda, şev yükseklikleri kademeli azaltılmalı ve eğimleri düşürülmelidir. Orman işletme şefliklerinin yol ağı planlarının yenilenmesi aşamasında, alan için yaban hayvanlarını da dikkate alan çevre etki değerlendirme haritasının düzenlenmesi ve yeni planlanacak yolların geçki belirleme işlemlerinin yaban hayvanlarını en az etkileyecek alanlardan geçirilmesine dikkat edilmelidir. Yöresel farklılıklar göz önünde bulundurularak uzman kişilerin görüşleri doğrultusunda yaban hayvanlarının temel davranışlarının ve ekolojik isteklerinin değerlendirilmesi gerekmektedir.
19  Proje Kapsamında Yapılan Yayınlar:  Proje kapsamında bir adet "Effects of forest roads on wildlife, International Symposium on New Horizons in Forestry ,18-20 October 2017, Isparta-Turkey" adlı uluslararası bildiri yapılmıştır.

  Tarih: 


  İmza: