T.C.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Sıra No PROJE SONUÇ RAPORU BİLGİ FORMU
1  Proje No :   2018.06.05.817
2  Projenin Adı :   KOROZYONA UĞRAMIŞ AISI 1045, AISI 4140, AISI 4340 ve AISI 5140 ÇELİKLERİNİN DİNAMİK DAVRANIŞLARININ DENEYSEL İNCELENMESİ
3  Projenin İlgili Olduğu Alan Adı :   Mühendislik Araştırma Projesi (MAP)
4  Proje Yürütücüsü :   Prof.Dr. Hüsnü Gerengi
5  Proje Yürütücüsü E-posta :   husnugerengi@duzce.edu.tr
7  Proje Araştırıcıları :  Prof.Dr. Hamit SARUHAN
 Arş.Gör. Fikret POLAT
 Arş.Gör. Mert KILINÇEL
 Arş.Gör. Rıdvan ONGUN
 Prof.Dr. Ali GÜRSEL
 Prof.Dr. İlyas UYGUR
 Öğr. Gör. Mesut YILDIZ
 
8  Projenin Başlama ve Bitiş Tarihi :   20.06.2018
  20.07.2020
9  Proje Süresi :   25
10  Ek Süre :   0
11  Ek Ödenek :   0,00
12  Projenin Bütçesi :   149.772,88
13  Toplam Harcama :   149.305,40
14  İşbirliği Yapılan Kuruluş :   DUBAP- Düzce Üniversitesi,Mühendislik Fakültesi, Makina Müh. Bölümü, Korozyon Araştırma Laboratuvarı
15  İşbirliği Yapılan Kuruluşun Desteği :   DUBAP- Düzce Üniversitesi,Mühendislik Fakültesi, Makina Müh. Bölümü, Korozyon Araştırma Laboratuvarı
16  Projenin Amacı:  Bu projede, soy metaller dışındaki tüm metallerin etkilendiği korozyon mekanizmasının, malzemenin dinamik davranış açısından etkisi araştırılmıştır. Endüstride en çok tercih edilen AISI 4140, AISI 4340 ve AISI 5140 malzemelerinden yapılan millerin dinamik davranışları ile korozyon mekanizması arasındaki ilişki araştırılmıştır.
17  Projenin Çıktıları:  • AISI 1040, AISI 4140 ve AISI 5140 çeliklerin %15 H2SO4 ortamında elde edilen korozyon mekanizmaları incelendiğinde AISI 1040 çeliğinin daha dayanıklı olduğu görülmüştür. • AISI 1040 metalinin yüzeyinde oluşan FeSO4 bileşiği metali korozyona karşı metali koruduğu SEM ve EDS analizlerinden anlaşılmaktadır. • Kullanılan tüm metallerin agresif ortam olarak kullanılan %15 H2SO4 etkisiyle “çukurcuk korozyonuna” maruz kaldıkları görülmüştür. • Korozyon belirme yöntemi olarak kullanılan EIS yöntemi verileri ile yüzey görüntüleme yöntemleri sonuçları birbirini destekler niteliktedir. • Pahalı elektrokimyasal yöntemlerle elde edilen verilerin uygulaması son derce ucuz olan H2 hesaplama yöntemi ile aynı doğrultuda olması oldukça dikkat çekicidir. • Belirlenen ortamda yapılan korozyon işlemine uğratmadan önce düşey ve yatay doğrultuda ölçülen maksimum titreşim genliği sırasıyla AISI 1040 > AISI 4140 > AISI 5140 şeklindedir. En az maksimum titreşim genliği AISI 5140 malzemeden yapılmış milde hesaplanmıştır. • Korozyona uğratma işlemi sonrasında Düşey ve yatay doğrultuda ölçülen maksimum titreşim genliği sırasıyla AISI 4140 > AISI 5140 > AISI 1040 şeklindedir. Asidik ortamda yapılan korozyon işlemi neticesinde AISI 4140 malzemeden yapılmış mil daha çok etkilenmiştir. • EIS yöntemi ile elde edilen sonuçlar dinamik davranış deney sonuçlarını destekler niteliktedir. • Korozyon işlemi etkisiyle AISI 4140 çeliğinin daha çok korozyona uğrama nedeni ile ilgili daha detaylı deneylerin yapılması gerekmektedir. Alaşım elementlerinin etkisi araştırılmalı ve zamana bağlı DEIS deneylerinin H2 hesaplama yöntemiyle kıyaslanarak yapılması gerekmektedir.
18  Proje Çıktılarının Bilime ve Uygulamaya Aktarılması:  Proje çıktısında elde edilen verilerin potansiyeli ve litaratüre yapacağı katkı düşünülerek, projede araştırmacı olarak görev yapan Ögr. Görv. Mesut Yıldız’ın doktora tez çalışmaları bu bağlamda tekrar şekillendirilmiştir.
19  Proje Kapsamında Yapılan Yayınlar:  Bu proje desteğiyle Corrosion Science ve Industrial & Engineering Chemistry Research dergilerinde “CORSCI_2020_750” ve “ie-2020-012397” ID numaralarıyla iki adet çalışma inceleme aşamasındadır. Bu bilimsel çalışmalarda; “For this work, the authors gratefully acknowledge the financial support provided by the Duzce University Research Fund [Project No: 2018.06.05.817]” şeklinde DUBAP ’a teşekkür edilmiştir.

  Tarih: 


  İmza: