T.C.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Sıra No PROJE SONUÇ RAPORU BİLGİ FORMU
1  Proje No :   2017.16.02.654
2  Projenin Adı :   Rehber Öğretmenlerin Danışmanlık Tedbirleri Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Düzce İli Örneği
3  Projenin İlgili Olduğu Alan Adı :   Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Projesi (SBBAP)
4  Proje Yürütücüsü :   Dr.Öğr. Üyesi Ülkü Akça Üşenti
5  Proje Yürütücüsü E-posta :   ulkuusenti@duzce.edu.tr
7  Proje Araştırıcıları :  
8  Projenin Başlama ve Bitiş Tarihi :   25.12.2017
  25.12.2018
9  Proje Süresi :   12
10  Ek Süre :   0
11  Ek Ödenek :   0,00
12  Projenin Bütçesi :   2.701,38
13  Toplam Harcama :   926,61
14  İşbirliği Yapılan Kuruluş :   Düzce İl Milli Eğitim Müdürlüğü
15  İşbirliği Yapılan Kuruluşun Desteği :   Düzce merkez ve ilçelerindeki okullarda görevli rehber öğretmenler ile görüşmelerimiz için gerekli olan izinler konusunda destek verdi.
16  Projenin Amacı:  Bu projenin amacı, Düzce’de danışmanlık tedbir kararlarını uygulayan rehber öğretmenlerin karşılaştıkları sorunları ve okul sosyal hizmeti konusundaki görüşlerini incelemektir.
17  Projenin Çıktıları:  Danışmanlık Tedbirleri Uygulamaları ile ilgili olarak rehber öğretmenler ile yapılan görüşmeler sonucunda: 1- Rehber öğretmenlerin Çocuğa ve Aileye Ulaşmada Karşılaştıkları Zorluklar 2- Rehber Öğretmenlerin İş Yükünden Kaynaklı Yaşadıkları Zorluklar 3- Yazılan Raporlara Geriye Dönüşte Yaşanılan Gecikmeler 4- Rehber Öğretmenlerin Danışmanlık Tedbirleri Uygulamalarında Kendi Alanları İle İlgili Eksik Gördükleri Durumlar 5- Rehber Öğretmenlerin Okul Sosyal Hizmeti Konusundaki Görüşleri 6- Rehber Öğretmenlerin Danışmanlık Tedbirleri Kararları Uygulamaları ile İlgili Önerileri ile ilgili bulgular elde edilmiştir.
18  Proje Çıktılarının Bilime ve Uygulamaya Aktarılması:  Alana Yönelik Öneriler: 1- Yapılan alan araştırmaları sonucunda danışmanlık tedbirleri ile ilgili çok az bilimsel araştırma olduğu görülmektedir. Alanı destekleyecek bilimsel çalışmaların yapılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. 2- Rehber öğretmenlerin lisans düzeyinde konu ile ilgili hiçbir bilimsel bilgi edinmemiş olmaları nedeniyle üniversitelerin PDR bölümlerine bu konu ile ilgili lisans dersleri açılabilir. 3- Okul sosyal hizmeti alanı sadece üniversitelerin ilgili bölümlerinde ders olarak okutulmakta ve yeterli araştırmalar bulunmamaktadır. Araştırmaların geliştirilmesi alan ile ilgili farkındalığı arttırabilir ve uygulamanın hayata geçirilmesi adına destek sağlayabilir. 4- PDR bölümü mezunlarına okul sosyal hizmeti alanında yüksek lisans eğitimleri verilebilir Uygulamaya Yönelik Öneriler: 1- Danışmanlık tedbirleri kapsamında ulaşılacak aile ve çocukların evlerine giderken kolluk kuvvetlerinden destek almak, araç tahsisi gibi konuların yasal çerçevede şekillendirilmesi özellikle bayan öğretmenlerin bu konuda sorun yaşamaları nedeniyle önemlidir. 2- Danışmanlık tedbirini alan çocuk ve tedbiri uygulayan öğretmen ile ilgili olarak gizliliğe daha fazla önem verilmesi gerekmektedir. Öğretmenlere düşmanlık geliştirilmemesi ve çocukların etiketlenmemesi için ve çocukların kazanılması adına çalışmaların daha sistemli bir şekilde yürütülmesi gerekmektedir. 3- Okul sosyal hizmeti ve rehberlik çalışmalarının her ikisinin de ayrı olduğu ve birbirinin yerine geçmeyeceği bilinmelidir. Okullarda sosyal hizmet uzmanlarının olması çevresi içerisinde bireyi ele alır ve sorunların çözümünde etkili bir rol oynayabilir. 4- Rehber öğretmenler okul sosyal hizmet uzmanlığı alanında yüksek lisans yaparak okullara kazandırılabilir. 5- Okullarda tecrübeleri olan rehber öğretmenlerin danışmanlık tedbirleri uygulamaları konusunda uzmanlaşması ve eğitim vermeleri ve sadece bu iş ile ilgilenmeleri için çalışmalar yapması sağlanabilir. Milli eğitim müdürlükleri bu konuda karar organı olduğu için düzenlemeleri bu şekilde yapabilir. 6- ASP İl müdürlüklerinde bu konu ile ilgili bir birim oluşturulabilir ve buralara rehber öğretmenler görevlendirilebilir. 7- İl-ilçe milli eğitim müdürlüklerinde okul sosyal hizmeti birimleri açılarak buralarda sosyal çalışmacı görevlendirilebilir. Ya da belli başlı okullar gruplandırılarak o okullarda görevli okul sosyal hizmeti uzmanları olabilir. 8- Sosyal- ekonomik ve kültürel durumu belli olan, yoksul, aşırı göç alan sorun alanları fazla olan okullarda, ilçelerdeki okullarda okul sosyal hizmeti uzmanları görevlendirilebilir. 9- Düzenli olarak gönderilen raporların okunmadığı, zamanında geri dönüşler yapılmadığı konusundaki görüşler dile getirilmiştir. Bu konu dikkate alındığında yapılan çalışmalar hakkında fikir alışverişinde bulunulmadığı, rehber öğretmenlerin uygulamalar konusunda kendi içlerinde çelişkiler yaşadığı süreçle ilgili sağlıklı geri dönütler alınmadığı belirtilmektedir. Mahkemelerde ve milli eğitim müdürlüklerinde bu süreci inceleyen, takibini yapan birimlerin daha sistematik ve düzenli çalışması sağlanabilir. Bununla ilgili çalışmalar yapılabilir.
19  Proje Kapsamında Yapılan Yayınlar:  Makale olarak yayınlanmak üzere gönderilmiş sonuç beklenmektedir.

  Tarih: 


  İmza: