T.C.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ

Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Sıra No PROJE SONUÇ RAPORU BİLGİ FORMU
1  Proje No :   2017.16.01.619
2  Projenin Adı :   Tip 1 Diyabetli Adelosanlarda Web Tabanlı Egzersiz Eğitiminin Diyabet Yönetim Becerisi ve Metabolik Kontrol Üzerine Etkisi
3  Projenin İlgili Olduğu Alan Adı :   Sağlık Bilimleri Araştırma Projesi (SBAP)
4  Proje Yürütücüsü :   Doç. Dr. sevda ASRSLAN
5  Proje Yürütücüsü E-posta :   sevdaarslan@duzce.edu.tr
7  Proje Araştırıcıları :  Doç.Dr. Sevda Arslan
 Yüksek Lisans Öğrencisi Seltap Gülcü
 
8  Projenin Başlama ve Bitiş Tarihi :   20.11.2017
  20.05.2019
9  Proje Süresi :   12
10  Ek Süre :   6
11  Ek Ödenek :   0,00
12  Projenin Bütçesi :   7.500,00
13  Toplam Harcama :   4.978,00
14  İşbirliği Yapılan Kuruluş :   Çalışma Düzce Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi çocuk endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları polikliniğinde Kasım 2018-Aralık 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi.
15  İşbirliği Yapılan Kuruluşun Desteği :   Düzce Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi çocuk endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları polikliniğine kayıtlı ulaşılmıstır. Diyabet hemşiresi ve hekimleri tarafından izlemi sürdürülen çalışma grubunun metobolik verileri hasta kayıtlarından araştırmacı tarafından toplanmıştır.
16  Projenin Amacı:  Bu çalışmada tip 1 diyabetli bireylere internet ortamında verilen diyabette egzersiz eğitiminin etkinliğini değerlendirmek ve eğitim sonunda egzersiz yapmaya karar verme durumları üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
17  Projenin Çıktıları:  Bu çalışmanın amacı bilgisayar ortamında hazırlanan ve internet yoluyla sunulan “diyabette egzersiz eğitimi” modülünün Tip 1 diyabetlilere uygulanabilirliğini test etmek ve bireylerin, bilgi düzeyi, diyabet yönetimi ve egzersize bakışları üzerine etkilerini belirlemek amacıyla yarı deneysel, prospektif, klinik bir çalışma olarak planlanan ve gerçekleştirilen araştırmada aşağıdaki sonuçlara ulaşıldı; Araştırmaya katılan tip 1 diyabetli katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası diyabette egzersiz ile ilgili bilgi düzeyinde anlamlı bir artış (yanlış sayısında eğitim sonrası anlamlı bir azalma meydana geldiği) saptandı (P=0.060). Eğitim sonunda katılımcıların fiziksel aktivite durumları için kararlı bir şekilde egzersiz yapmak istediği ve olumlu dönüşümler yaptığı belirlendi. Düzenlenen web tabanlı egzersiz eğitim sitesinin ortalama puanın yüksek olması bu sistemin uygulanabilir ve kabul edilebilir olduğunu gösterdi. Araştırmada katılımcıların %80.3’ünün internet üzerinden diyabetle ilgili bilgi araması yaptığı belirlendi. Web tabanlı egzersiz eğitim sitesinde bulunan eğitim videolarının, Düzce ili ve dışında yaşayan bireylerin izlem süreleri arasındaki farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmasa da tüm eğitim videolarını inceledikleri belirlendi
18  Proje Çıktılarının Bilime ve Uygulamaya Aktarılması:  Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda; Diyabetli çocuk ve ergenlere ulaşmak ve bir araya getirerek, sosyal destek sağlanmasında etkili olan sınırlı sayıdaki web tabanlı Pediatrik diyabet eğitim programlarının sayısı arttırılması önerilmektedir. Web tabanlı egzersiz eğitim programındaki bilgilerin davranışa dönüşmesi ve başarılı bir şekilde uygulamaları için eğitimlerin düzenli ve bilgilerin güncellenerek tekrarlanması önerilmektedir. Diyabetli çocuk ve ergenlerin spor yapmaya ve beden eğitim derslerine katılımını arttırmak için düzenli Web tabanlı egzersiz eğitim programının uygulanması önerilmektedir. Web tabanlı egzersiz eğitimi ile egzersize bağlı hiperglisemiyi ve hipoglisemiyi önlemek için kişisel bir strateji (yani, karbonhidrat alımı veya insülin dozajının azaltılması) oluşturabilir.
19  Proje Kapsamında Yapılan Yayınlar:  Proje Tip 1 Diyabetli Adelosanlarda Web Tabanlı Egzersiz Eğitiminin Etkinliği başlıklı Yüksek Lisans Tezi olarak onaylanmıştır. 17-21 Nisan 2019 tarihleri arasinda Antalya da düzenlenen XXIII. Ulusal Pediatrik Endokrinoloji ve Diyabet Kongresi nde Tip 1 diyabetli adolesanlarda web tabanli egzersiz egitiminin uygulanabilirlik ve yararliliginin degerlendirilmesi baslikli sözel bildiri olarak sunulmuştur. Duzce Universitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi'inde "Tip 1 Diyabetli Adelosanlarda Web Tabanlı Egzersiz Eğitiminin Etkinliği" başlıüı ile orjinal makale olarak değerlendirme sürecindedir.

  Tarih: 


  İmza: